BEREID JE WINKEL VOOR OP DE UITVERKOOP

De zomeruitverkoop is inmiddels begonnen. Dit betekent een toename in verkoop, winkelverkeer en weken van intensief werk. Het wordt wel gecompenseerd door een hoge winst aan het einde van deze waanzinnige periode. Voorkom totale chaos door je winkel goed voor te bereiden op deze periode. Het eerste wat je hebt gedaan voordat de uitverkoop begon, was natuurlijk het inventariseren van welke producten je op voorraad hebt en hoeveel korting je gaat toepassen op je producten.
Tijdens deze bijzondere dagen moet je winkel vooral opvallen. Om dit te bereiken dient je winkel in het teken te staan van de uitverkoop. Maak hierbij goed gebruik van visual merchandising. De uitverkoop is natuurlijk dé tijd om effectief je boodschap te communiceren aan voorbijgangers en je klanten. Borden en posters zijn gedurende deze drukke periode hiervoor een belangrijk instrument. Geef goed aan welke producten in de uitverkoop zijn en hoeveel korting men krijgt. Bijvoorbeeld door het gebruiken van opvallende etikethouders.
De verlichting en je etalage
Maak goed gebruik van de juiste verlichting door bijvoorbeeld met spotlights de aandacht te richten op producten of zones die je wilt uitlichten.
Een andere manier om bepaalde producten of zones uit te lichten, is door een verhoging te gebruiken zoals een podium waardoor deze producten extra opvallen.
Je etalage, je stille verkoper, is een ander element waar speciale aandacht aan moet worden geschonken. Focus hier op de producten met korting zonder af te wijken van de lijn die je normaal gesproken aanhoudt in je winkel. Leg daarbij wel extra nadruk op de afprijzing (de prijs voor en na de toegepaste korting).
Hiermee nodig je klanten uit om je winkel binnen te treden om de desbetreffende artikelen met hoge korting aan te schaffen.
Welke optie je ook kiest, het is belangrijk dat je etalage duidelijk weergeeft in welke etappe van de uitverkoop je zit. Gaat het om de eerste of de laatste afprijzing? Meestal begint de uitverkoop met de eerste afprijzing die geleidelijk wordt verhoogd. Een goede planning kan je goed helpen om het maximale uit deze waanzinnige periode te halen.
Als laatste tip geven we je mee dat het belangrijk is om voordat deze periode begint dit te communiceren aan je klanten. Je kunt dit persoonlijk doen, via Social Media en je website.
Team Retif
Google+