Het belang van muziek in je bedrijf

Je hebt je nieuwe zaak geopend. Na vele obstakels en complicaties, heb je dé locatie gevonden. Je hebt de financiering rond en je hebt profielen aangemaakt op alle social media kanalen. Maar vlak na opening merk je dat er iets ontbreekt: Muziek!??
Waarom zou je muziek moeten afspelen in je winkel?
Het kan oppervlakkig klinken, maar voor veel winkels is muziek een belangrijk onderdeel van de bedrijfsstrategie.
Het vinden van de juiste muzieksoort is daarbij net zo belangrijk als het vinden van een juist imago.
De eerste onderzoeken over het gebruik van muziek in de retailsector dateren uit de jaren tachtig. Deze onderzoeken werden uitgevoerd door een professor aan de Western Kentucky University, dr. Ronald E. Milliman. Gebleken is dat muziek de consument activeert en aanzet tot kopen. Daarnaast is aangetoond dat muziek zorgt voor een veel aangenamer en vriendelijkere sfeer onder de werknemers. Muziek kan het dus aantrekkelijker maken om naar de winkel te gaan dan via internet te kopen. Desalniettemin, zijn de voordelen van het gebruik van muziek in bedrijven nog niet erkend.
Wat voor soort muziek past het beste bij je bedrijf?
Kies voor muziek die het beste past bij de doelgroep en stijl van je bedrijf. Het scheppen van sfeer in een supermarkt is anders dan in een kledingwinkel of een bar. Zo moet muziek voor een supermarkt zacht en langzaam zijn. De muziek dient rustig te zijn zodat de klant langer over zijn boodschappen doet. In een kledingwinkel moet de muziek juist uptempo zijn en een hoog volume hebben zodat de klanten snelle en impulsieve aankopen doen. In het geval van een bar hangt het van het thema van de bar af welke veelal is afgestemd op de doelgroep. Verder dient er rekening gehouden te worden met het volume, want de gesprekken moeten vloeiend kunnen verlopen.
Tot slot, nog enkele handige tips als je ervoor kiest om muziek te draaien in je winkel:
- Ken de muziek die je gaat afspelen en waarom je juist voor die soort muziek kiest.
- Speel nooit aselect muziek af. Gebruik vooral geen playlist van anderen. Gebruik juist muziek die het beste bij je merk past.
- Probeer achter de verwachtingen van je klanten te komen.
- Vernieuw continu je playlist om het imago van je merk up to date en levendig te houden. Neem geen genoegen met een playlist.
We hopen dat onze tips je inspireert en aanzet tot het afspelen van muziek in je winkel en dat je snel resultaten boekt in de vorm van meer omzet.
Team Retif.
Google+